Michiel Heijmans

Ik heb iets te veel achter een beeldscherm gezeten.

Toen ik rond de eeuwwisseling bij een groot software- en consultancybedrijf een internetafdeling opzette, kon ik niet vermoedden dat ik 20 jaar later nog steeds in datzelfde internet zou werken.

In 2021 realiseerde ik me eens te meer, mede dankzij een achteraf welkome burn-out, dat ik mijn creativiteit wegdrukte met een kantoorbaan. Creatief bezig zijn, daar is geen droog brood mee te verdienen. Fotografen en illustratoren, plus een hele nieuwe lichting videografen proberen een deel van de koek mee te pakken. Dat is al tijden zo.

Toen ik van school kwam (opa vertelt), verdiende de gemiddelde kunstenaar 60 gulden per maand. De rest werd, als je geluk had, aangevuld met subsidie of uitkering. Die kantoorbaan was snel gekozen.

Maar in 2021 was het mooi geweest. Ik ging professioneel fotograferen en natuurlijk coachen. Die rugzak met ervaring berg je niet op op zolder.

En ja, ik heb makkelijk praten, want ik had mijn aandeel in softwarebedrijf Yoast verkocht. Maar dan nog. Ik ben ervan overtuigd dat veel creatievelingen door focus, samenwerken en toch dat vieze woord commercieel denken meer kunnen dan ze nu doen. Of je nu een fotograaf bent, of een internetbedrijf hebt of leidt.

Ik zou je heel graag verder helpen door praktisch te sparren en richting te geven.

Studio Foppe

Tien jaar geleden startte ik mijn eerste eigen bedrijf: Studio Foppe (For Oceanview Property & Personal Expenses). Naast het bouwen van websites, zat ik om de tafel met onder meer advocaten, sportcoaches en personal organizers om te kijken hoe we de bestaande website konden verbeteren. Dit advieswerk vind ik zoveel jaar later nog steeds het leukst. Mensen verder helpen, een connectie maken.

Het was de basis waarop ik met en uiteindelijk bij SEO-software gigant Yoast ging werken.

Michiel is een perfecte gesprekspartner voor zowel klant als programmeur. De vaak aanwezige kloof tussen deze partijen vult Michiel als geen ander.

Michiel is prettig in de omgang en werkt het beste als hij lekker casual onder het genot van een kop koffie om de tafel zit.

Tim Lecomte – HAN

Yoast

Bij Yoast, van de plugins, adviseerde ik meer dan 500 bedrijven. Dat varieerde van adviesrapporten over zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie (CRO) tot aan live analyses van websites op (online) congressen.

Terug naar de basis

In 2015 werd ik mede-eigenaar van Yoast. Eind 2020 telde het bedrijf 120 medewerkers in binnen- en buitenland. Op dat moment verkocht ik mijn aandelen.

Diverse signalen in die periode (verlies van concentratie, uiteindelijk zelfs resulterend in een stevige burn-out) maakten dat ik me realiseerde dat dit niet mijn bedrijf meer was.

De continue stress, topsportmentaliteit en te veel micromanagement zorgden ervoor dat ik niet meer het gevoel had me als mens te kunnen ontwikkelen. Ik was geworden wat het bedrijf van me vroeg. Het duurt lang voordat je dat zelf doorhebt. Ik verkocht mijn aandelen en nam eerst een paar maanden pauze. De strijd en spanning van me afspoelen.

Mezelf worden.

Een trainer van De Baak zei eens tegen mij: als jij niets met mensen gaat doen, is dat zonde voor die mensen. Het mooiste compliment, en een die ik altijd in mijn achterzak heb gehouden.

HET IS TIJD.

Om je een goed beeld te geven van mijn omzwervingen, heb ik mijn ervaring met internet hier voor je op een rijtje gezet.